sobota, 29 marca 2014

Dwuwarstwowe smoothie z pomarańczy i truskawek

Koktajl zastępujący śniadanie, czemu nie. Możecie go podać tak jak ja w szklaneczkach ale także  z powodzeniem zabrać w kubku termicznym i ruszać w drogę.( jeśli warstwy wam się wymieszają to też będzie pyszni) Orzeźwiający i sycący, ze sporą dawką błonnika, dzięki dodatkowi musli.




3 pomarańcze
100 g truskawek
garść ulubionego musli 
miód do smaku

Truskawki miksujemy z musli i miodem na mus. Wlewamy jako pierwszą warstwę do szklanki. Z jednej pomarańczy wyciskamy sok , a dwie pozostałe obieramy i kroimy  w drobne kawałki. Mi skujemy do uzyskania gładkiego musu. Delikatnie wlewamy na przecier truskawkowy.








Truskawki są cennym źródłem witaminy A, witamin z grupy B, mają więcej  witaminy C (60 mg na 10 g) niż np. cytryna, (50 mg).  Zawierają wiele cennych minerałów - wapń, potas, fosfor i w szczególności żelazo), kwas owocowy. Co bardzo ważne są niskokaloryczne - kilogram liczy ok. 400 kalorii. Jeśli chcesz oczyścić organizm jedz je na czczo. Truskawki pobudzają pracę układu trawiennego i nerek, wzmacniają odporność oraz wspomagają budowę komórek. Zawartość żelaza leczy niedokrwistość, skazę moczową i gruźlicę. 


Pomarańcza ma dużo beta-karotenu i witaminy C oraz wody. Woda doskonale wypłukuje z organizmu toksyny, a witamina C jest cenionym antyoksydantem, który unieszkodliwia agresywne cząstki tlenu powstające m.in. z powodu stresu, palenia papierosów, alkoholu, małej ilości snu. Jedna pomarańcza pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę C.
Pomarańcze dostarczają też dużo witamin z grupy B (w tym kwas foliowy) korzystnych dla skóry i nerwów oraz cennego potasu, od którego zależy prawidłowe ciśnienie krwi i rytm serca. Zawierają substancje blokujące pierwszą fazę powstania komórek nowotworowych i związki o działaniu przeciwbakteryjnym.
Pomarańcze obfitują w błonnik pokarmowy, który usprawnia przemianę materii. Warto jeść pomarańcze razem z błonkami rozdzielającymi cząstki oraz białą częścią skórki. Znajdują się tam bowiem flawonoidy, które wzmacniają działanie witaminy C. To właśnie dlatego witamina C naturalnego pochodzenia jest lepiej przyswajalna niż jej syntetyczny odpowiednik. (źródło abczdrowie.pl)


Musli Zawartość w musli zbóż z pełnego przemiału wzmacnia układ krążenia i zmniejsza ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową. Wpływa na pracę serca, reguluje ciśnienie krwi i obniża poziom złego cholesterolu. Błonnik zawarty w nasionach zbóż reguluje poziom cukru i przemianę materii. Dodatek świeżych owoców wzbogaca mieszankę w witaminy antyoksydacyjne, dzięki czemu znacznie redukujemy ryzyko zachorowalności na choroby nowotworowe i spowalniamy proces starzenia się organizmu.
Ze względu na zawartość orzechów oraz nasion oleistych jest to idealna przekąska dla zapracowanych i zestresowanych. Orzechy są znakomitym źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), witaminy E oraz magnezu. Natomiast migdały zawierają antyoksydacyjne witaminy A oraz E. Siemię lniane to najskuteczniejszy naturalny lek w chorobach żołądka. Dzięki bogactwu NNKT i witaminy E poprawia zdolność koncentracji. Jako naturalny przeciwutleniacz wpływa też na wygląd skóry. Warto wspomnieć także o ziarnach słonecznika, które mają idealny skład dla serca: mało węglowodanów, mnóstwo żelaza, magnezu i witamin z grupy B.
Zawarte w musli suszone owoce dodają słodyczy, ale nie tylko. Figi mają działanie przeczyszczające, daktyle, dzięki zawartości karotenu, nadają koloryt naszej cerze. Natomiast rodzynki za sprawą dużej ilości potasu mogą obniżać ciśnienie krwi. Suszone śliwki wspomagają pracę przewodu pokarmowego, regulują trawienie, jak również zapobiegają nowotworom, zwłaszcza jelita grubego. (źródło nazdrowie.pl)

piątek, 28 marca 2014

Tradycyjna babka drożdżowa

Tradycyjna babka drożdżowa, bez niej nie ma Świąt Wielkanocnych. Bo kiedy indziej możemy sobie pozwolić na poranne lenistwo, śniadanie z bliskimi. Ja nie wyobrażam sobie Świątecznego poranka bez kubka kakaa i wielkiego kawałka babki drożdżowej grubo posmarowanej masłem. Zachęcam was tez, do odwiedzenia Działu Porady gdzie znajdziecie wskazówki jak zrobić idealne ciasto drożdżowe.





550g mąki
6 jajka
20 dkg cukru

7 dkg drożdży ( świeżych)
130 g masła
300 ml mleka 

skórka otarta i sok z cytryny
 

ew rodzynki
 

Krok I: Rozczyn -drożdże należy rozetrzeć z łyżką cukru poczekać aż się rozpuszczą dodać ok 8 łyżek ciepłego mleka i mąki tyle aby po wymieszaniu otrzymać konsystencję gęstej śmietany. Odstawić do wyrośnięcia

Krok II roztopić i ostudzić masło

Krok III kiedy rozczyn podwoi swoją objętość dodać go do pozostałej mąki dodaj jajka cukier i resztę mleka, skórkę i sok z cytryny  wyrabiać długo ( u mnie mikser z hakiem wyrabia ok 10 minut) następnie dodać roztopione masło i wyrabiać az zostanie wchłonięte przez ciasto . Ciasto odstawiamy  na ok godzinę w ciepłe miejsce aż urośnie ze 2 razy ;-) Ciasto przełożyć do formy na babkę wysmarowanej masłem i wysypanej bułką

Piekarnika nastawić  na 180 st i piec ok 55 minut bez termoobiegu.. Dowolnie udekorować.


Przepraszam, ze zamieszczam stare zdjęcia, ale w tym roku jeszcze nie obfociłam na nowe Babki, mam nadzieję,że tuz przed Świętami uda mi się podmienić zdjęcia ;-)


środa, 26 marca 2014

Peruwiańskie babeczki pomarańczowe z kardamonem

Przepis na to ciasto znalazłam w już dawno temu na blogu chilifiga.pl Zmodyfikowałam go wg własnych potrzeb i smaków Rezultat wyszedł pyszny. Babeczki są puszyste, mięciutkie i mają niesamowity aromat. Możecie upiec ciasto w dowolnej formie. Ja tym razem użyłam małych foremek do babeczek.Gotowe możecie z powodzeniem wsadzić do swojego wielkanocnego koszyczka.



2 szklanki mąki
2 szklanki cukru trzcinowego
2 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia
7 jajek
otartą skórkę z jednej pomarańczy
pół szklanki stopionego masła 9 trochę więcej niż pół kostki
3/4 szklanki świeżego soku wyciśniętego z pomarańczy
pół łyżeczki kardamonu



Białka oddzielamy od żółtek i ubijamy na sztywną pianę, resztę składników dokładnie miksujemy. Na sam koniec delikatnie po jednej łyżce dodajemy pianę z białek i leciutko mieszamy. Piekarnik nastawiamy na 140 stopni . ciasto przelewamy do foremek i pieczemy ok 40 minut, a następnie zwiększamy temperaturę do 160 stopni i dopiekamy Jeszce ok 15-20 min. Jeśli pieczecie ciasto w jednej formie ( keksówka, lub forma na babkę) to najpierw pieczecie w 140 st ok 55 minut a następnie w 160 ok 25-30 minut.




Eliksir młodości-Koktajl owocowo warzywny (green smoothie )

Wiosna w pełni wiec, zielony kolor jak najbardziej psuje. Dziś przepis na koktajl owocowo warzywny, eliksir młodości sprzymierzeniec odchudzania i młodzieńczego wyglądu Celowo nie obieramy do koktajlu jabłka, ponieważ to w skórce znajduję się błonnik i kwas ursolowy - jest to organiczny związek chemiczny, który wykazuje liczne właściwości farmakologiczne. Ma bowiem działanie przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne, przeciwbólowe, przeciwnowotworowe, etc., a także zmniejsza stężenie cholesterolu w surowicy krwi



2 obrane kiwi
1 jabłko ze skórką
dwie-trzy łodygi selera naciowego
pół szklanki wody mineralnej
ew do smaku  syrop z agawy lub miód

Wszystkie składniki miksujemy przy pomocy blendera ,przelewamy do szklanki i dawkujemy sobie duży łyk tego pysznego eliksiru.






Seler naciowy -Już w czasach starożytnych, za czasów Hipokratesa, seler był uważany za znakomity środek uspokajający. Polecano go również jako naturalny afrodyzjak.

Obecnie wiemy, że seler posiada wiele właściwości:
·                        oczyszcza organizm z toksyn,
·                        pobudza przemianę materii,
·                        usuwa uboczne efekty przemiany materii,
·                        obniża ciśnienie tętnicze,
·                        koi system nerwowy,
·                        działa kojąco na obolałe stawy,
·                        ułatwia trawienie,
·                        likwiduje zaparcia,
·                        działa moczopędnie,
·                        polepsza pracę nerek,
·                        polepsza pracę serca,
·                        pomaga trawić tłuszcze
Seler jest wspaniałym produktem odchudzającym, a szczególnie jego odmiana naciowa. Ten gatunek selera możemy jeść na surowo, dzięki czemu nie tracimy cennych witamin. Doskonale nadaje się do sałatek, zup i surówek. Można zrobić z niego napój, który doskonale orzeźwia. Mówi się, że szklanka wypitego eliksiru – sok jabłkowy połączony z selerem – daje cudowne efekty:
·                        oczyszcza organizm,
·                        likwiduje obrzęki,
·                        nawilża skórę,
·                        wzmacnia włosy,
·                        nadaje aksamitną gładkość cerze,
·                        chroni skórę przed nowotworami.
Aby zachował swoje właściwości, seler powinien być świeży i dobrze przechowywany. Dlatego seler naciowy, umyty i owinięty w plastikową torebkę, należy trzymać w lodówce. Łodygi selera powinny być jędrne, nieuszkodzone i dające się łatwo łamać. Seler jest cudownym warzywem, które powinno znaleźć się na talerzu każdego z nas, podobnie jak wszystkie zielone warzywa. (źródło: portal.abczdrowie.pl)

Jabłka- zawierają wiele witamin, jednak najważniejszą jest witamina C. Najwięcej jest jej pod skórką, dlatego trzeba zjadać jabłka surowe lub gotowane czy pieczone ze skórką. Dzięki temu nie utracimy jej zbyt wiele, chociaż każda obróbka termiczna powoduje utratę witaminy C. Po co nam witamina C? Przyda się wszystkim, ponieważ wzmacnia układ odpornościowy.

Smak jabłek jest kwaskowaty. Mimo tego mają one zdolność odkwaszania organizmu, gdyż zawierają wiele zasadowych soli mineralnych. Wśród minerałów zawierają potas oraz żelazo. Te owoce w diecie działają moczopędnie, dzięki czemu mogą zmniejszać obrzęk nóg, oraz poprawiają pracę wątroby, wzmacniają mięśnie, serce, układ nerwowy.

Jabłka od lat są stosowane w medycynie ludowej jako remedium na bóle stawów. Gdy małe dziecko ma biegunkę, to pomogą mu gotowane tarte jabłka, a u dorosłych doskonale sprawdzą się przy niestrawności i wrzodach. Lecznicze zastosowanie mają skórki z jabłka. Ugotowana z nich herbatka działa dezynfekująco i likwiduje stany zapalne w jamie ustnej i gardle. Samodzielnie można również przygotować ocet jabłkowy. Wypijając jego dwie łyżeczki z dwiema łyżeczkami miodu i połową szklanki wody, uzupełniamy potas w organizmie i poprawiamy trawienie. Jednak ocet jabłkowy nie jest polecany osobom z wrzodami.Te zdrowe owoce nie tylko pomagają nam schudnąć, ale również ułatwiają przyswajanie wapnia przez organizm. W ten sposób wzmacniają paznokcie, włosy i zęby. Ponadto twarde jabłka to dobre ćwiczenie dla naszych dziąseł, które dzięki gryzieniu wzmacniają się. Warto pamiętać, że po umyciu zębów nie należy zjadać jabłek, gdyż cukier w nich zawarty sprzyja próchnicy.Wspomniana wcześniej witamina C bierze również udział w metabolizmie, zapewnia młody wygląd skórze, przeciwdziała jej wiotczeniu. Wspólnie z witaminą PP zapobiega powstawaniu podskórnych wysięków i pajączków.(źódło:portal.abczdrowie.pl)


wtorek, 25 marca 2014

Wielozbożowe ciasteczka cytrynowe ( ciasteczka fit)

Wielozbożowe ciasteczka cytrynowe- Bezkarne ciasteczka bo można je jeść bez obawy o figurę. Dla wszystkich będących na diecie i dbających o linię, a także dla fanatyków zdrowego odżywiania.
Pokombinowałam trochę, także przepis wymyślony od podstaw, mam nadzieję że wam posmakuje mimo,że ciasteczka nie są zbytnio urodziwe. Możecie zamiast kandyzowane ananasa dodać suszoną żurawinę , rodzynki lub inne ulubione bakalie.




szklanka płatków żytnich zmielonych na grubą mąkę
szklanka płatków jęczmiennych
2 łyżki mąki pszennej ( można pominąć ale wtedy może się okazać ze będziecie musieli dosypać trochę płatków)
2 jajka
4-5 łyżek oliwy z oliwek
3 łyżki miodu
miąższ i sok z jednej cytryny
płaska łyżeczka proszku do pieczenia

 ja dodałam jeszcze kandyzowanego ananasa garść ;-)

Wszystkie składniki umieszczamy w misie i miksujemy aż wszystko się połączy. Ciasto powinno być lepkie i kleiste. Wilgotnymi dłońmi formujemy kulki wielkości orzecha włoskiego i układamy na papierze do pieczenia. Lekko spłaszczamy. pieczemy 22-25 minut w 180 st. Ciepłe są miękkie po ostudzeniu troszkę twardnieją ale nie na kamyk -polecam przechowywać w puszce .


poniedziałek, 24 marca 2014

Krucho maślane paluszki z solą i kminkiem

....serem, solą, makiem sezamem z czym sobie wymyślicie ;-) Przepis Dzieciak przyniósł z warsztatów w Kulinarnych Kreacjach.Paluszki są wyborne, bardzo maślane i bardzo kruche. Polecam nie zamieniać mąki krupczatki na żadną inną ( testowaliśmy z zwykła pszenna i nie jest to to samo). Paluszki proste w przygotowaniu, bez bałaganu, można je wycinać nożem albo rwać ciasto na nieregularne kawałeczki i dowolnie formować. 




ciasto:
350 g mąki krupczatki
kostka zimnego masła
2 żółtka 
szczypta soli

dodatkowo:
jedno roztrzepane jajko
mak, sezam kminek, starty ser, sól grubo ziarnista

Masło siekamy na kawałki, zagniatamy szybko z mąką żółtkami i solą. Z ciasta tworzymy kule i schładzamy ok 30 min w lodówce. Następnie albo rozwałkowujemy ciasto na dość gruby placek wycinamy paluszki, albo formujemy je odrywając ciasto po kawałeczku. Tak przygotowane układamy na papierze do pieczenia, smarujemy roztrzepanym jajkiem i posypujemy wybranymi dodatkami,Pieczemy w tep. 200 st 12-14 minut.


Nutella cupcakes ( mufinki czekoladowe z kremem z nutelli )

Nutellowe cupcakes, albo jak kto woli mufinki czekoladowe z kremem nutellowym to był nasz substytut tortu urodzinowego dla Dzieciaka. Wszystkim bardzo przypadły do gustu, no bo kto nie lubi czekolady, nie wspominając już o nutelli. Przepis podaję na 12-14 babeczek.



Mufinki:
2 szklanki mąki pszennej
1/4 szklanki kakao
1,5 łyżeczki sody oczyszczonej
1 łyżeczka proszku do pieczenia
3/4 szklanki drobnego cukru
100 g  posiekanej czekolady ( możecie użyć pół na pół mlecznej i gorzkiej lub groszki czekoladowe do pieczenia
150 g roztopionego masła
3/4 szklanki maślanki
2 jajka

 W jednej misce łączymy suche składniki , a w drugiej mieszamy mokre. Następnie do suchych wlewamy płynną mieszankę i wszystko łączymy przy pomocy łyżki. Formę do mufinek wykładamy papilotkami i nakładamy ciasto do 3/4 wysokości. Pieczemy w 180 st ok 20-25 minut

Krem czekoladowy:
250 g serka mascarpone
6 łyżek nutelli

Składniki kremu łączymy przy pomocy miksera na gładki aksamitny krem.

Ostudzone mufinki dekorujemy przy pomocy worka cukierniczego kremem czekoladowym i odstawiamy do lodówki, ab masa stężała.






piątek, 21 marca 2014

Chleb żytnio gryczany

Mój pierwszy eksperyment z mąką gryczaną. Czy udany oceńcie sami. Dodatek mąki gryczanej nadaje temu wypiekowi specyficznego smaku. Jeszcze ciepły chleb żytnio gryczany ma bardziej intensywnie wyczuwalny smak gryki.Czy Wam posmakuje, nie wiem ;-). Chleb prosty w przygotowaniu, brak dodatku mąi pszennej powoduje, że nie rośnie jak szalony, jest zwarty ciężki, sycący. Proporcję podaję na jeden średniej wielkości bochenek


300 g mąki żytniej
300 g mąki gryczanej
1 op drożdży suchych (7g)
1 łyżka miodu
1 łyżeczka soli
ok 400 ml letniej wody
2 łyżki oliwy


Wszystkie składniki umieszczamy w głębokiej misie i wyrabiamy elastyczne ciasto. U mnie z pomocą miksera z hakiem trwa to 12-15 minut. Po tym czasie odstawiamy ciasto do wyrośnięcia. Następnie wyjmujemy na lekko obsypany mąką blat i formujemy okrągły bochenek.( Polecam Wam zapoznanie się z TYM Filmem przy pomocy którego uformujecie idealnie okrąglutki bochenek) Uformowany chleb smarujemy z wierzchu wodą i odstawiamy do podrośnięcia na ok 15-20 minut. Po tym czasie nacinamy z wierzchu i umieszczamy na blaszce w piekarniku nagrzanym do 220 st.( na górną półkę piekarnika wsadzamy żaroodporne naczynie z gorącą wodą). Chleb pieczemy ok 50 minut.Na ostatnie 10 minut jeśli chleb za bardzo by się rumienił, możecie skręcić temperaturę do 190 st.




Tropikalne smoothie (mango smoothie)

Kolejna propozycja zdrowego pożywnego koktajlu.Tym razem będzie tropikalnie. Pyszne smoothie z mango na mleczku kokosowym.Polecam zapoznać się z filmikiem, jak obrać mango , który znajdziecie TU



1 dojrzałe mango
miąższ z jednej pomarańczy
sok z jednej pomarańczy
pół szklanki mleczka kokosowego

ew miód do smaku





Mango obrać, pokroić , pozbawić pestki  dodać pozostałe składniki i  zmiksować wszystko  na gładki aksamitny koktajl. Pić mocno schłodzony wtedy jest najlepszy.



Mango- zalicza się do najbardziej popularnych, najsmaczniejszych i najzdrowszych owoców na świecie. Stanowi źródło witamin i składników mineralnych, szczególnie tych o właściwościach przeciw utleniających, dlatego też nazywane jest „owocem młodości”. Zawiera związki aktywnie biologicznie, które łagodzą stany zapalne i zapobiegają przed rozwojem nowotworów oraz cechuje się dużą zawartością beta-karotenu, związku chroniącego skórę przed działaniem promieni UV. Ze względu na właściwości odżywcze polecane jest szczególnie dla osób osłabionych oraz rekonwalescentów (żródło vimed.pl)

Mleczko kokosowe-Mleczko kokosowe posiada dużo wapnia, magnezu, potasu, żelaza, fosforu. Ponadto jest bogatym źródłem witamin, minerałów, aminokwasów, zdrowych tłuszczy, przeciwutleniaczy, węglowodanów, błonnika oraz białka, dlatego zaleca się spożywanie mleka kokosowego przez osoby cierpiące na alergie pokarmowe, które nie mogą spożywać mleka pochodzenia zwierzęcego. Ponadto, mleczko kokosowe wpływa korzystnie na skórę, włosy, paznokcie, leczy, regeneruje tkanki i pozwala zachować zdrowy młody wygląd. (źródło chinskieprzepisy.pl)


Wiosenne koktajle

Babka czekoladowo orzechowa

Święta Wielkanocne zbliżają się wielkim krokami, czas podgonić z uzupełnianiem bloga o Wielkanocne pyszności. Na razie babki idą w ruch, a za chwilę przyjdzie pora na mazurki i wytrawne pyszności. Tym razem propozycja dla miłośników nutelli. Babka czekoladowo orzechowa. Idealnych na śniadanie lub do popołudniowej herbaty.



1.5 szklanki mąki pszennej
pół szklanki zmielonych orzechów laskowych
1/2 szklanki gorzkiego kakao
łyżeczka proszku do pieczenia
pół łyżeczki sody oczyszczonej
szklanki cukru
pół kostki stopionego masła
szklanka maślanki
3 jajka
4 łyżki kremu czekoladowego typu nutella

dodatkowo, mleczna lub gorzka czekolada rozpuszczona z 3 łyżkami słodkiej śmietany na polewę



Suche składniki należy zmieszać razem. W misce zmiksować masło jajka i maślankę.Następnie powoli dodawać suche składniki.Po połączeniu wmiksować krem czekoladowy.Ciasto przełożyć do formy na babkę i piec w temperaturze 180 st bez termoobiegu ok 45 minut ( do suchego patyczka) Po ostudzeniu polać polewą.


poniedziałek, 17 marca 2014

Zielone Smoothi z kiwi ogórka i natki pietruszki

Będzie prosto lakonicznie i bez zbędnej treści. Pojawiać się tu będą moje inspiracje na wszelkiego rodzaju smoothie, koktajle, shaki i inne zmiksowane pyszności. Są smaczne zdrowe, a pracy przy nich tyle co nic ;-) To napoje idealne na każdą okazję. Czasem zaskakujące połączenia smakowe, daję niewyobrażalnie pyszne efekty. Postaram się do każdego przepisu dodać kilka słów na temat właściwości odżywczych poszczególnych składników, z góry uprzedzając, że dietetykiem nie jestem, ale lubię wiedzieć co jem i jaki ma to na mnie wpływ.



Smoothie z górka kiwi i zielonej pietruszki osłodzone odrobiną miodu:

2 soczyste dojrzałe kiwi
1 średni ogórek
garść natki pietruszki
miód do smaku

wszystkie składniki zmiksować na gładki koktajl ;-) Możecie proporcje zachować dowolne, np zmniejszyć ilość pietruszki, dodac więcej miodu itp





Kiwi-bomba witaminowa, jeden owoc zaspokaja dzienna dawkę witaminy C.Jest sprzymierzeńcem gojenia się ran i zwiesza odporność na wszelkie infekcje organizmu.Zielony, soczysty miąższ dojrzałego owocu bogaty jest w cukry:glukozę i fruktozę. Oba łatwo przyswajane przez nasz organizm. Zaletą kiwi, obok wzmacniania odporności, jest zdolność hamowania apetytu na słodycze.(źródło zdrowie.pl)

Natka Pietruszki- ma właściwości antyseptyczne, wpływa pozytywnie na proces trawienia i zapobiega infekcjom układu moczowego. Zawarta w natce pietruszki prowitamina A dobrze działa na wzrok, szczególnie o zmierzchu. Dzienne za potrzebowanie na witaminę C zaspokaja jedna łyżka stołowa pietruszki. Dlatego warto dodawać ją do dań, szczególnie w okresach osłabienia organizmu (przesilenie wiosenne). Ponadto pietruszka odświeża oddech i maskuje nieprzyjemny zapach, np. czosnku.(źródło abczdrowie.pl)





Wiosenne koktajle

Sezamki

Dzisiejszy przepis to bardzo udana próba odwzorowania sezamków, które Dzieciak robił podczas warsztatów w Kulinarnych kreacjach. Niewiele udało mi się podpatrzeć, bo Kapi gotowac chce sam, a nam pozostaje kosztowanie, smakowanie i ...niejdnokrotnie sprzątanie. Sezamki przygotowane w domu są o niebo lepsze od tych kupnych, mnie najbardziej smakują jeszcze lekko ciepłe. Możecie tez esperymentować z dodatkami i do gotowej masy sezmaowej dodac np rodzynki lub posiekane orzechy. My dla was dzisiaj mamy sezamki w wersji klasycznej. 




200g cukru
200g sezamu
3 łyzki wody
1 łyzka płynnego miodu


Papier do pieczenia wysmarowany lekko oliwą (przygotujcie sobie przed przystąieniem do pracay) i wałek

Sezam podprażyć na suchej gorącej patelni, do momentu,aż się zezłoci i będzie przyjemnie pachniał. Odstawić do ostudzenia. Teraz przygotować karmel. Na patelnię wsypać cukier, dodać wodę i poczekac az się skarmelizuje, bedzie plynny i złocisty ( oczywiście robimy to na "zapalonej"kuchence") następnie dodajemy miód i wszystko mieszamy. Wsypujemy podprażone ziarna sezamu mieszamy  i od teraz działamy błyskawicznie.Gotową masę przekładamy na natłuszczony kawałek papieru, przykrywamy drugim i rozwałkowujemy na placek, kroimy na kwałki( uwaga będzię twardnieć z sekundy na sekundę) i zostawiamy do całkowitego wystygnięcia ( aczkolwiek ciepłe są pyszne)




piątek, 14 marca 2014

Pasta z czerwonej fasoli

....chciało by się powiedzieć fasolowy humus , ale nie wiem czy powinnam używać tej nazwy zastrzeżonej dla pasty z ciecierzycy. Zamysł podobny kremowa pasta idealna  na przekąskę jako dodatek do kanapek, pity , czy nawet surowych warzyw. Wzbogacona o dodatek czerwonej cebuli i czosnku. Błyskawiczna w przygotowaniu a do tego bardzo zdrowa. Czerwona fasola zawiera więcej białka niż mięso do tego est bogatym źródłem witamin z grupy B (głównie B1 - tiaminy, która działa antydepresyjnie, poprawia pamięć i logiczne myślenie).Fasola jest ponadto bogata w potas, wapń i fosfor. Zawiera żelazo, kwas foliowy, selen oraz cynk.Roślina ma lekkostrawną skrobię i substancje hamujące rozrost tkanek nowotworowych a także błonnik, który pomaga usuwać z organizmu nadmiar cholesterolu.

Podane proporcje pozwalają na przygotowanie 3 porcji pasty po 100g

Wartości w 100g

Wartości energetyczna 110 kcal
WW- 1,7

Białko 5 g

Tłuszcz  3 g


Puszka czerwonej fasoli ( czytajcie etykiety, bez dodatków powinna być)
mała czerwona cebula
2 ząbki czosnku
oliwa z oliwek
łyżka octu winnego
sól pierz do smaku


Cebule  i czosnek drobno siekamy, podsadzamy chwilkę na oliwie, dodajemy odsączoną fasolę i wszystko razem mieszamy podsmażając  ok 1 minuty. Następnie dodajemy jedną łyżkę oliwy z oliwek i ocet .Blendujemy lub ugniatamy , do uzyskania gładkiej kremowej masy




Co do kanapki?

Szampański tort z truskawkami

Co tu dużo gadać, wiosna rozleniwia ;-) Słonko pięknie świeci, w ogrodzie kwitną krokusy, kawa pita na tarasie smakuje lepiej. A cała masa przepisów do publikacji stoi w kolejce i czeka, i czeka i czeka....;-)

Mobilizuję siły i dzielę się z Wami przepisem na Szampański tort z truskawkami, bo co jak co ale truskawki i szampan to idealne połączenie. Puszysty biszkopt , przełożony kremem na bazie wina musującego a do tego truskawki...pycha Krem jest z tzw gatunku kremów bogatych...dlaczego sami zobaczycie ile w nim ..kalorii ;- )  Możecie do wykonania tego tortu upiec biszkopt ze swojego ulubionego przepisu, ja tym razem pokombinowałam tak ( przepis na tortownicę 22 cm)




Ciasto biszkoptowe

100 g masła stopionego
4 jajka
100 g cukru
100 g mąki tortowej
75 g mąki ziemniaczanej
1 łyżeczka proszku do pieczenia

Żółtka utrzeć z cukrem na poszytą masę. Białka ubić na sztywno, delikatnie dodać przesianą mąkę zwykła i ziemniaczaną oraz proszek do pieczenia , wymieszać. Pianę połączyć z masą żółtkową. Delikatnie wmieszać stopione masło ( odłożyć dwie łyżeczki  stopionego masła do posmarowania formy)
Ciasto przelać do natłuszczonej i obsypanej bułką tartą formy i piec ok 30 min w 175 st.




Krem szampański

200 ml wina musującego
2 łyżki soku z cytryny
4 żółtka
4 łyżki cukru
250 g białej czekolady
200 g masła
200 ml śmietany kremówki
250 g  truskawek

Wino wymieszać z sokiem z cytryny cukrem i żółtkami. Mieszankę tą ubić nad parą wodną ( weźcie większą miskę, masa bardzo zwiesza swoją objętość przy ubijaniu). czekoladę roztopić nad parą wodną w osobnym garnuszku. Dodać do masy z winem, wymieszać. Krem wstawić do lodówki aby lekko stężał. Masło utrzeć na gładką masę i dodawać po łyżce do wystudzonego kremu, delikatnie ucierać. Na koniec dodać ubitą śmietanę i połączyć wszystko razem,

Biszkopt przekroić na 2 lub trzy blaty i przełożyć kremem, a na każdej warstwie kremu poukładać świeże pokrojone w ćwiartki truskawki. Tort dowolnie udekorować i schłodzić w lodówce.